Turist i egen by

I desember fikk jeg endelig besøkt noen av stedene i byen jeg har hatt lyst til å besøke siden jeg flyttet hit for fire måneder siden. I hverdagens kaos og mylder har jeg ikke klart å komme meg ut, men med besøk av mor og far ble jeg turist i egen by. Johannesburg er full av historie, kultur og spennende steder å utforske, her er noen av dem.

Apartheid Museum

Apartheidmuseet er en reise gjennom deler av Sør-Afrika sin sterke historie. Gjennom bilder, nyhetsartikler, videoopptak, personlige fortellinger og kunst lærer man om apartheid-regimets brutale politikk og ideologi, bakgrunnen for segregeringen og hvordan regimet påvirket enkeltmennesker i Sør-Afrika på tvers av rase.

Med befolkningsregistreringsloven fra 1950 måtte alle i Sør-Afrika registreres etter rase. Denne kategorisering avgjorde også hvilke rettigheter du hadde (eller ikke hadde). Rasekategoriseringen i Sør-Afrika var en blanding av biologi, kultur og klasse. Selv om rasesegregeringen hadde som mål og klart definere hvor folk «hørte til» (hvit, farget, asiat, svart) så viste det seg at det ikke var så lett i praksis. I 1985 ble over 1000 mennesker reklassifisert, i det som blir kalt for «kamelon-dansen». Blant annet ble 702 fargede reklassifisert som hvite, 19 hvite ble fargede, tre kinesere ble hvite, 249 svarte ble fargede, to svarte ble «annen asiat», men ingen svarte ble hvite og ingen hvite ble svarte. Dette viser tydelig hvordan rase er sosialt konstruert av mennesker og ikke naturlig. For oss i dag høres dette kanskje helt absurd ut, eller?

Under Apartheid ble segregeringen blant annet materialisert gjennom innganger, benker, skoler, sykehus, butikker og gater. Denne systematiseringen skapte klare regler for hvem som kunne bevege seg hvor, og skilte «oss» fra «dem». Foto: OEM

Soweto

Soweto (South Western Townships) er den mest kjente townshipen i Sør-Afrika. Her bor det rundt to millioner mennesker (tallet avhenger av hvem du spør, noen sier det bor over fire millioner her). Det var her majoriteten av svarte innbyggere bodde og ble tvangsflyttet til under Apartheid. Soweto vokser stadig med innflyttere fra rurale Sør-Afrika og migranter fra andre afrikanske land. Soweto har vært hjemmet til to fredsprisvinnere – Nelson Mandela og Desmund Tutu. Komikeren Trevor Noah er også herfra.

Soweto Towers har blitt et landemerke i Soweto, og en populær destinasjon for turister. Her kan du hoppe i strikk, i fritt fall, ta zipline eller klatre opp på utsiden. Foto: B.Eiken.
Soweto er full av kontraster. Noen områder er uformelle bosettinger snekret sammen av metallplater og treverk uten vann og strøm (slik som på bildet), mens andre deler av Soweto omtales som «Beverly Hills of Soweto». En av de dyreste eiendommene i Soweto er en villa til over 6millioner kroner. Foto: B.Eiken
Urbane bygeiter er det lite av i de forstedene jeg gjør feltarbeid. Her i Soweto er det et vanlig syn. Foto: B.Eiken
Mandela House – Vi var også innom Winnie og Nelson Mandela sitt hus i Soweto, Vilakazi Street 8115.

I Soweto besøkte vi minnestedet for Soweto-opprøret i 1976. I juni 1976 tok skoleungdom til gatene i protest mot regimets innføring av Afrikaans som obligatorisk undervisningsspråk. Den fredlige demonstrasjon der flere tusen deltok (noen sier opp mot 10/20 000) ble møtt med brutal vold fra polititet. Opprøret skapte internasjonalt engasjement og bevissthet rundt regimets brutalitet og ble et vendepunkt i kampen for regimets fall.

Hector Pieterson var 12 år gammel da han ble skutt og drept av polititet under Soweto-opprøret. Bildet av at han blir båret gjennom Soweto sine gater gikk verden rundt og har blitt selve symbolet på opprøret. Mellom 150 og 700 ble drept i opprøret. På grunn av politiets forsøk på å dekke over hendelsen er det uklart hvor mange som faktisk døde. Foto: OEM

Byens beste utsikt

Fra toppen av Carton Centre får man en 360 graders utsikt til Johannesburg sentrum. Carton Centre ble ferdigstilt i 1973, er 223 meter høyt og var Afrikas høyeste bygg frem til i fjor da The Leonardo i Sandton tok over med sine 234 meter.

Midt i bildet står Ponte City, et av Johannesburgs mest ikoniske bygg. Ponte City ble bygget på 1970-tallet som luksusleiligheter for hvite innbyggere, men etterhvert som de hvite flyttet ut av byen på 80- og 90-tallet strømmet de svarte til byen – til byen de tidligere ikke hadde lov å bosette seg i. Ponte City ble etterhvert omtalt som en vertikal slum, men de siste årene har bygget vært gjennom en ny endring og nå bor det folk fra alle samfunnslag her.

«We are the same as those who came before. We are afraid, but we will stay. We are bound by the potential for change, the possibility for greatness, the certainty of streets washed clean by the same thunderstorms and illuminated by lightening. Johannesburg will make its own history.» – sitat fra The Joburg Book 2014.